MATA
PELAJARAN : Matematik
KELAS : 2 R
MASA : 8:30 PAGI
– 9:00 PAGI
BIL
MURID : 47
orang
TAJUK : Wang
Hingga RM 100
STANDARD
PEMBELAJARAN : 8.1
OBJEKTIF
PEMBELAJARAN : Murid berupaya untuk:
(i) Mengenal pasti mata wang
kertas RM50 dan RM100
(ii) Menyatakan gabungan beberapa keping wang
yang
memberi jumlah nilai yang
tertenta hingga RM100
|
FASA
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
CADANGAN
KOMUNIKASI
|
|
1. Persediaan
Pemerhatian
dan
Analisis
|
a. Tunjukkan beberapa keping
contoh wang kertas RM1,
RM5, RM 10, RM50, RM100.
b. Minta seorang murid
mengambil contoh wang
kertas yang bernilai RM50
dan RM100 sahaja.
|
i. Apakah yang
kamu lihat?
ii. Murid sebut
nilai wang.
iii. Ambil wang contoh yang
bernilai RM50
dan RM100.
iv. Murid lain menyatakan
nilai wang
yang ditunjukkan.
v. Senaraikan
perbezaan ciri-
ciri wang
kertas RM50 dan
RM100.
|
|
2.Imaginasi
Penjanaan
Idea
Sintesis Idea
|
a. Bahagi murid kepada 6
kumpulan.
b. Setiap kumpulan diberikan
wang contoh
pelbagai nilai.
c. Guru menyebut nilai tertentu
dan murid menggabungkan
wang kertas dalam
kumpulan mereka.
Contoh:
Kumpulan A: RM5+RM5+RM5+RM5+RM10+
RM10+RM10=RM50
Kumpulan B:
RM50+RM10+RM5+RM1+RM1
RM1=RM68
|
i. Ketua
kumpulan diminta
mengambil sampul yang
berisi pelbagai nilai wang.
ii. Gabungkan
wang kertas
kamu untuk
membentuk
nilai yang
disebutkan.
iii. Murid dalam setiap
kumpulan menyatakan
gabungan nilai wang kertas
yang mereka pilih bagi
membentuk nilai yang
dikehendaki guru.
|
|
3.Perkembangan
Penambahbaikan
Menilai
|
a. Perkukuhkan dengan mengagihkan
contoh wang kertas yang pelbagai nilai dan kertas warna pada setiap kumpulan.
b. Gunting dan tampal nilai wang
mengikut jumlah yang dikehendaki oleh guru.
|
i. Kamu
hendaklah
menggunting
dan
menampal
wang di atas
kertas warna
mengikut nilai
yang
dipamerkan pada
papan tulis.
ii. Ketua
kumpulan
mempamerkan
hasil kerja.
|
|
4.Tindakan
Pelaksanaan
Amalan
Berterusan
|
a. Murid memadankan nilai
wang dengan gabung wang
kertas untuk menghasilkan
jumlah wang yang betuk di
lembaran kerja.
|
i. Padankan
jumlah wang
dengan
gabungan wang
kertas yang
betul.
|
|
Pentaksiran
|
a. Berdasarkan
kepada keupayaan murid memilih, menyusun
dan
menampal nilai wang mengikut jumlah yang betul serta
mereka
dapat mengenal pasti nilai setiap mata wang.
|
|
|
Nilai
dan Sikap
|
Ketelitian,,
bekerjasama, saling membantu
|
|
6.
Elemen Merentas Kurikulum :
Keusahawanan, Kreativiti dan inovasi
7. Bahan
Bantu Belajar : Contoh
wang kertas, Kertas warna, Gunting,
8. Penilaian : Lembaran
Kerja
9. Refleksi : Seramai
42 daripada 47 orang murid berjaya
mencapai objektif pembelajaran dan diberikan
latihan pengukuhan.
Murid yang tidak mencapai objektif akan
diberikan
bimbingan dan aktiviti pemulihan.

No comments:
Post a Comment