Powered By Blogger

Friday, 23 November 2012

Rancangan Pengajaran Harian Matematik


 

MATA PELAJARAN                : Matematik

KELAS                                    : 2 R

MASA                                      : 8:30 PAGI – 9:00 PAGI

BIL MURID                              : 47 orang

TAJUK                                     : Wang Hingga RM 100

STANDARD PEMBELAJARAN          : 8.1

OBJEKTIF PEMBELAJARAN : Murid berupaya untuk:

                                                 (i)  Mengenal pasti mata wang kertas RM50 dan  RM100

                                                 (ii) Menyatakan gabungan beberapa keping wang yang

                                                      memberi jumlah nilai yang tertenta hingga RM100

 

FASA
CADANGAN AKTIVITI
CADANGAN KOMUNIKASI
 
1. Persediaan
 
Pemerhatian dan
Analisis
 
a. Tunjukkan beberapa keping    
contoh wang kertas RM1,  
RM5, RM 10, RM50, RM100.
b. Minta seorang murid  
mengambil contoh wang  
kertas yang bernilai RM50  
dan RM100 sahaja.
 
 
i.   Apakah yang kamu lihat?
ii.  Murid sebut nilai wang.
iii. Ambil wang contoh yang  
    bernilai RM50 dan RM100.
iv. Murid lain menyatakan    
     nilai wang yang ditunjukkan.
v.  Senaraikan perbezaan ciri-
     ciri wang kertas RM50 dan  
     RM100.
 
2.Imaginasi
 
  Penjanaan
  Idea
 
  Sintesis Idea
 
a. Bahagi murid kepada 6  
    kumpulan.
b. Setiap kumpulan diberikan
    wang contoh pelbagai nilai.
c. Guru menyebut nilai tertentu
dan murid menggabungkan
wang kertas dalam
kumpulan mereka.
 
Contoh:
Kumpulan A: RM5+RM5+RM5+RM5+RM10+
RM10+RM10=RM50
Kumpulan B:
RM50+RM10+RM5+RM1+RM1
RM1=RM68
 
                                                  
 
 
 
i.   Ketua kumpulan diminta
 mengambil sampul yang
 berisi pelbagai nilai wang.
ii.  Gabungkan wang kertas  
     kamu untuk membentuk   
     nilai yang disebutkan.
iii. Murid dalam setiap  
kumpulan menyatakan
gabungan nilai wang kertas
yang mereka pilih bagi
membentuk nilai yang
dikehendaki guru.
 
 
 
 
3.Perkembangan
 
   Penambahbaikan
 
 
   Menilai
 
a.     Perkukuhkan dengan mengagihkan contoh wang kertas yang pelbagai nilai dan kertas warna pada setiap kumpulan.
b.     Gunting dan tampal nilai wang mengikut jumlah yang dikehendaki oleh guru.
 
i.   Kamu hendaklah
     menggunting dan
     menampal wang di atas
     kertas warna mengikut nilai  
     yang dipamerkan pada  
     papan tulis.
ii.  Ketua kumpulan   
     mempamerkan hasil kerja.
 
 
4.Tindakan
   Pelaksanaan
    Amalan
   Berterusan
 
a.   Murid memadankan nilai  
  wang dengan gabung wang
  kertas untuk menghasilkan
  jumlah wang yang betuk di
  lembaran kerja.
 
 
i.   Padankan jumlah wang  
     dengan gabungan wang
     kertas yang betul.
 
Pentaksiran
 
a.   Berdasarkan kepada keupayaan murid memilih, menyusun  
      dan menampal nilai wang mengikut jumlah yang betul serta  
      mereka dapat mengenal pasti nilai setiap mata wang.
 
 
Nilai dan Sikap
 
Ketelitian,, bekerjasama, saling membantu

 

6. Elemen Merentas Kurikulum           : Keusahawanan, Kreativiti dan inovasi

7. Bahan Bantu Belajar                       : Contoh wang kertas, Kertas warna, Gunting,

8. Penilaian                                         : Lembaran Kerja

9. Refleksi                                           : Seramai 42 daripada 47 orang murid berjaya     
                                                              mencapai objektif pembelajaran dan diberikan 
                                                              latihan pengukuhan.   
                                                              Murid yang tidak mencapai objektif akan diberikan   

                                                              bimbingan dan aktiviti pemulihan.

No comments:

Post a Comment